Hvordan er elbilers CO2-udledning?

Elbiler anses af staten som nul-emissionskøretøjer, fordi de ikke udleder skadelige gasser under kørslen. Det gør dem ofte til et attraktivt valg i kampen mod luftforurening og klimaforandringer. Dog kan virkeligheden være mere kompleks, når vi ser på elbilers samlede CO2-aftryk.

Læs med her, når vi dykker ned i, hvor meget CO2-udledning elbiler egentlig har.

 

Er der forskel på elbiler og små benzin-biler?

Ifølge nye undersøgelser er der ikke den store forskel på CO2-udledningen fra store, stærke elbiler og små benzinbiler. Mens elbiler ikke udleder skadelige gasser under kørslen, er produktionen af elbiler – især batterierne – forbundet med betydelig forurening.

Store elbiler kræver større batterier, som dermed øger både bilens vægt og de tilknyttede produktionsudledninger. Det gælder altså som regel, at jo større batteri, jo større udledning.

Det betyder altså, at store elbiler har en vis CO2-udledning under produktionen. Hertil kan vi se, at de mindre og små benzinbiler faktisk har et lavere CO2-aftryk under produktionen. Så hvis vi udelukkende kigger på produktionen, så er benzinbilen tilsyneladende foran. Dog udleder den så kontinuerligt CO2 under kørsel, hvor elbilen ikke gør.

Dét skal du se på, når du vurderer elbilers CO2-udledning

En af de største udfordringer ved at vurdere elbilers reelle klimabelastning er at inkludere alle faser af bilens livscyklus – fra produktion til bortskaffelse. Produktionen af elbiler kræver store mængder energi, især til fremstilling af batterierne. Desuden varierer CO2-udledningen ved produktionen af elektricitet, som elbilerne netop bruger, når de kører. Denne variation afhænger af energikildens sammensætning i det pågældende område. Hvis elektriciteten kommer fra fossile brændstoffer som kul eller naturgas, reduceres elbilens klimafordele altså markant.

 

Polestar fremhæver CO2 i livcyklusrapport

Polestar, en populær elbilproducent, har udført en livscyklusanalyse af deres model Polestar 2, som viser, at produktionen af en enkelt bil udleder omkring 26 ton CO2. Denne analyse inkluderer hele bilens livscyklus, fra produktion og brug til bortskaffelse. Polestars åbenhed omkring deres klimabelastning er et skridt i den rigtige retning, men mange andre bilproducenter har endnu ikke offentliggjort lignende data, hvilket gør det svært at få et fuldstændigt billede af elbilers miljøpåvirkning.

Større fokus på elbilers CO2-udledning i fremtiden

Green NCAP arbejder på at øge gennemsigtigheden omkring emissionerne fra bilproduktion. Derfor har Green NCAP lanceret deres første livscyklusanalyse, hvor de har testet 61 biler, inklusiv elbiler, plugin-hybridbiler, benzinbiler og dieselbiler.

Analysen viste, at bilens størrelse og vægt har stor betydning for klimabelastningen under produktionen – uanset drivmiddel. Det betyder, at både store elbiler og store benzinbiler har høje udledninger ved fremstilling, mens mindre biler generelt er mindre belastende for klimaet. Her er det altså størrelsen, der siger mest.

Green NCAPs analyse fremhæver også, at produktionen af den nødvendige elektricitet til elbiler ikke er CO2-neutral. Men på den positive side bliver elektricitet stadig grønnere med tiden, efterhånden som andelen af vedvarende energikilder øges. Det betyder, at elbiler potentielt vil blive mere og mere miljøvenlige i fremtiden.

Bliv klogere på elbiler med Bilgruppen i Roskilde

Hos Bilgruppen i Roskilde står vi klar til at hjælpe dig med at finde den rette bil – hvad end det er en elbil eller benzinbil. Så kig forbi, og lad os hjælpe dig med at træffe det bedste valg for din fremtid på vejen.