Renault-Zoe

Der er kommet flere ladestandere per elbil

I takt med at antallet af elbiler på de danske veje stiger, er det glædeligt at se, at udrulningen af offentligt tilgængelige ladestandere følger med. Nye data viser, at antallet af ladepunkter er næsten fordoblet det seneste år, hvilket betyder, at der nu er flere ladestandere per elbil end nogensinde før siden 2021.

 

En imponerende vækst i ladeinfrastrukturen

Sammenligner vi første kvartal af 2023 med samme periode i 2024, er antallet af offentligt tilgængelige ladepunkter steget fra 11.000 til 21.000. Det svarer til en stigning på hele 90 procent, og dermed næsten en fordobling på blot ét år.

Udover at væksten på papiret er markant, så har den også fundet sted i hele landet. I første kvartal af 2024 blev infrastrukturen udbygget i 95 procent af de danske kommuner. Denne geografiske spredning af ladestandere er med til at sikre, at elbilister har let adgang til opladning, uanset hvor i landet de befinder sig.

Flere ladestandere per elbil giver øget fleksibilitet

Med den hurtige udrulning af ladestandere ser vi nu et fald i antallet af elbiler per ladepunkt. I dag er der i gennemsnit kun 10,7 elbiler per ladepunkt, hvilket gør det betydeligt lettere for elbilister at finde en ledig ladestander. Den her udvikling øger fleksibiliteten for elbilister, der krydser landet, og gør det nemmere at planlægge længere ture uden at skulle bekymre sig om opladningsmuligheder.

Det er også værd at bemærke, at kommunerne med flest offentlige ladepunkter per 1.000 indbyggere spredt over hele landet. Fra Samsø og Fanø til København og Høje Taastrup. Dette viser, at der er stor opbakning til den grønne omstilling på tværs af landet, og at elbilister kan forvente en god dækning af ladeinfrastruktur, uanset om de befinder sig i byområder eller på landet.

Fremtiden ser lys ud for elbiler i Danmark

Med den fortsatte stigning i antallet af ladestandere per elbil er Danmark godt på vej mod en fremtid, hvor elbiler kan lades hvor og når, det passer dig. Den positive udvikling i ladeinfrastrukturen gør det dermed også mere attraktivt for danskerne at skifte til elbiler, da det nu er lettere end nogensinde at finde en ladestander.

Alt i alt er det tydeligt, at Danmark gør store fremskridt inden for ladeinfrastruktur, og med den fortsatte støtte fra både stat og kommuner ser fremtiden lys ud for elbiler og deres ejere. Det er en positiv udvikling, der vil have stor betydning for vores fælles indsats mod en mere bæredygtig fremtid.